I Wanna Know Your Heart

«So pull me a little closer, Take me a little deeper, I wanna know your heart, I wanna know your heart» (Hør sang på Spotify: «Closer»)

Vi synger dette i lovsangen på gudstjenester, men hva er det egentlig vi ber om? En av de bønnene som jeg har bedt mest i den siste perioden har vært at Gud skal vise meg mer av sitt hjerte, mer av sin kjærlighet. Men, Guds kjærlighet betyr ikke å bare sveve på en sky av glede. Guds kjærlighet er en himmelsk og god kjærlighet, men i møte med jorden som er dekket av mørke, brister den kjærligheten. Himmelsk glede er så godt å føle på, men smerten er også veldig sterk. Hvis du ikke er villig til å kjenne Guds nød for alle de som sier nei til Ham, for alle mennesker som lever i vanskeligheter, så ikke be «I wanna know your heart», for du kommer garantert til å kjenne det. Jeg ligger våken om nettene og gråter fordi mennesker som Gud elsker så høyt ikke vet at de er elsket. Når jeg tenker på og ber for rusmisbrukere, så kjennes det som et stort tomrom på innsiden, et stort mørke. Mange av de rusmisbrukerne som jeg har snakket med uttrykker en form for selvforakt og ensomhet, de føler seg så uelsket og uønsket, og jeg klarer ikke noe annet enn å gråte for dem. Og det er jo bare en liten brøkdel av all den smerten som Gud kjenner på deres vegne, Han lengter sånn etter å vise et liv fylt av glede fri fra avhengighet! På samme måte kjenner jeg tomrommet og smerten også for Norge og nordmenn generelt – vi som skal klare alt selv, vi som tenker at Gud er ubrukelig, vi som har blitt likegyldig, og gjemmer oss bak materialistiske goder og prestisjefylte utdannelser. Gud ønsker å rope til oss, og fortelle oss at vi overser det vi egentlig trenger mest av alt!

Det er altså ikke min egen smerte, jeg går ikke rundt og er lei meg, men jeg blir ofte grepet av en dyp medlidenhet som Gud har utøst i meg fordi jeg ber om å få se mer av Hans hjerte, og da lar Han meg se det. Dette høres kanskje absurd ut, at jeg ligger våken om natten og alle de tingene, men det sier bare noe om hvor ekte det er. Det er ikke noe gøy eller kjekt å kjenne på smerten, men det skaper og aktiverer noe i meg! Det er viktig at vi ikke bare lever i vår egen boble med kaker og kaffe og fine gudstjenester, men at vi kan forstå Guds kjærlighet! Det er en bra ting å ville ha mer av Guds hjerte, fordi det gjør budskapet i Evangeliet så mye tydeligere for oss. Det blir vår virkelighet. Man ser hva troen på Jesus egentlig handler om. Jeg kan ikke forklare det på noe annen måte enn at det kjennes som at «mitt hjerte er satt i brann», som man synger om i lovsanger. Det er dette jeg mener når jeg snakker om at Gud lengter etter å forvandle oss fra innsiden og ut. At Hans kjærlighet blir utøst i våre hjerter. Man får smaken av himmelsk kjærlighet, og man blir aldri den samme igjen.

I Wanna Know Your Heart

Legg igjen en kommentar

