Ikke riktig personlighet?

Helt siden jeg ble kristen som sekstenåring følte jeg at jeg ikke passet inn i et kristent miljø (de siste par årene har dette endret seg), og jeg hadde lenge problemer med å føle meg hjemme i en menighet/kirkefellesskap. Jeg har aldri vært en KRIK-jente, aldri vært spesielt glad i leirer og leker, jeg spiller ikke ballsport og inviterer sjeldent på boller og brus! Alle disse interesseområdene er, om jeg får lov til å si det, litt stereotypisk hos en kristen (nå generaliserer jeg med vilje). Lenge fikk jeg nemlig inntrykk av at for å være «en riktig type kristen» burde man være på en spesifikk måte og ha en spesifikk personlighet. Man skulle jo selvfølgelig heller sitte inne en lørdagskveld med en koselig gjeng og spille spill og drikke brus enn å gå ut på fest og treffe folk (med alkohol tilstede, ojoj!) Hva ville Jesus gjort? Han ville definitivt vært på festen sammen med alle menneskene som ikke kjente han. Han hadde ikke løpt vekk fordi det var alkohol i glasset til folk.

Nå de siste en-to årene har jeg endelig forstått at man ikke trenger å ha en spesifikk kristen personlighet. Jeg kan få ha de interessene jeg har! Jeg trenger ikke like de stereotypiske tingene. Gud har skapt meg akkurat sånn som jeg er fordi han vil at jeg skal være sånn. Han virker gjennom de samtalene jeg har med folk jeg møter på fester og Han virker gjennom ordene jeg skriver i dikt – det er noe jeg har erfart, og det er der min styrke er. Jeg elsker musikk, skriving, dype samtaler. Det jeg liker aller best er oppriktighet. Ærlighet. Ekthet. Det er jo derfor jeg misliker overfladiske samtaler. Jeg elsker når mennesker er ærlige og åpen. Det er da man ser hvem de virkelig er.

Altså, jeg liker jo kosekvelder, i kveld inviterte jeg faktisk Life gruppen min på spillkveld med boller og brus, hahaha. Poenget mitt er vel bare at det ikke finnes noen «kristen personlighet» (påvirket av vår norske kristne kultur) som man må passe inn i. Det er veldig langt vekke fra Guds tanker om oss. Det handler om å leve i en relasjon med Jesus, og åpne alle sider av livet for Ham. Selv om denne «kristne oppskriften» av en ytre fasade fremdeles henger litt igjen i meg, så er dette kun fra menneskers perspektiv. Gud endrer meg fra innsiden og ut, og Han har utrustet meg like mye som andre.

Ikke riktig personlighet?

4 kommentarer om “Ikke riktig personlighet?

  1. Charlotte L sier:

    Jeg er så glad i deg Silje! Og jeg er så glad for å kunne kalle deg min venn! Du er en fantastisk jente som tar imot alle typer mennesker med åpne armer! Jeg digger spesielt at du aksepterer at andre er annerledes og at du tør å velge din egen vei sammen med Gud og Jesus! Det er så mye riktig i det du skriver og jeg syntes det er godt å vite at det ikke bare er meg som kjenner på de tingene du nevner! Vit at jeg heier på deg og støtter deg og dine avgjørelser i hvordan du opprettholder din personlige relasjon med Gud og Jesus – heiaheiaheia! 😘

    1. Tusen takk min kjæreste venn. Så utrolig varmende å få de ordene. Takk for at du heier på meg, det betyr mer enn du aner :-* Jeg er så glad i deg Charlotte❤

  2. Charlotte Aa sier:

    Så utrolig bra skrevet! Et veldig aktuelt og fint tema du tar opp. Er veldig enig med det du skriver. Du er så flink å uttrykke deg skriftlig. You rock❤

Legg igjen en kommentar

