Å lære om seg selv

Jeg tror at det er viktig å lære om seg selv og sin personlighet. Denne kunnskapen vil benefit you – og de rundt deg. Da jeg gikk året på Substans lærte jeg mange konkrete ting om personligheten min gjennom å ta personlighetstest. Vi tok DISK testen, hvor jeg ble en SK, det vil si S for stabil, og K for kvalitetsorientert (eller noe i den dur). Som jeg har skrevet om tidligere, så har jeg også personlighetstrekket høysensitiv, og ved å lese meg opp på det så forstår jeg mye mer om hvorfor jeg er som jeg er, og hvorfor jeg reagerer på de og de måtene i ulike situasjoner. Den kunnskapen er for meg gull verdt! Det er så godt og sunt å kunne godta sin egen personlighet og finne styrkene i den personligheten. Men jeg synes ikke nødvendigvis det alltid er riktig å forsvare ting med å si «jammen sånn er jeg, så jeg kan ikke gjøre noe med det», fordi jeg har veldig stor tro på det å kunne bli en bedre versjon av seg selv. Men det kommer ikke uten litt «arbeid.» Det å jobbe med seg selv er en essensiel del. Selv om jeg er introvert og høysensitiv, så betyr ikke det at jeg burde unngå sosiale sammenkomster. Det er sunt å ikke helle for mye til den ene siden, og derfor er det bra å trene seg litt opp til å være litt ekstrovert til tider også. Dette trente jeg meg selv mye på i de årene jeg bodde på internatskole og utveksling, og var oppi folk twenty four seven. Jeg fant jo ut at jeg elsket å være sosial. Men med viktige unntak av å ha litt alenetid også, såklart. Men uansett, jeg lærte meg å håndtere sosiale sammenkomster bra, selv om jeg er introvert.

Et annet eksempel er at mamma mener at jeg må bli tøffere, og ikke bry meg så mye om hva andre mener. Men dette er lettere for henne, fordi hun ikke er like sensitiv som det jeg er. Hun er en del tøffere i kantene enn meg, og dette skyldes flere ting, blant annet at hun har gått gjennom vanskelige ting som det å miste faren sin i en alder av fjorten år. Såklart det har preget henne, hun har måttet være litt tøffere, spesielt siden hun ikke pleier å prate så mye om følelser. Og hun har et poeng, jeg må nok jobbe litt med å ikke ta ting så personlig. Men jeg er tøff jeg også, på en annen måte enn henne. Jeg er tøff i det at jeg er åpen og tør å være ærlig. Der vil jeg heller tørre å påstå at hun har noe å lære av meg, faktisk.

En annen ting: tenk over hva du snakker om. Munnen taler det som kommer innenfra – det vil si at det du tenker på kommer til syne i hva du prater om. Hvis man bare snakker stygt om andre, så er det det man for det meste tenker på, desverre.. men ved å snu tankene kan man også skifte fokus, og som en naturlig følge vil det skinne fram i hva man snakker om, osv. Jeg sier ikke at vi skal være personer som overdriver positivt snakk og fortrenger negative ting som man tenker på – ikke i det hele tatt! I’m all for honesty, og mener at man har full rett på å si det som ligger på hjertet. Men dere skjønner poenget?

Jeg blir tiltrukket av personer med en sterk personlighet. Med sterk personlighet så mener jeg ikke nødvendigvis folk som gjør så mye ut av seg. Men jeg elsker når folk er reflekterte. Ikke sånn KJEMPE filosofiske, men at de viser at de faktisk har tenkt over en del ting og ikke er likegyldig, at de har litt dybde liksom. Men altså, jeg er glad i alle typer folk! Alle er jo ulike, og bra er det! Noen er jo veldig dype i sine indre tanker, men lar aldri folk få vite om det. Meningen med dette innlegget er uansett en hyllest til alle personligheter, og en oppfordring til å lære mer om seg selv. Den beste lærdommen kommer selvfølgelig gjennom livserfaringer og ikke av personlighetstester, but you get the point. Det vil bli bedre for de rundt deg, og det vil bli enklere for deg å akseptere deg selv, og elske deg selv – uansett hvor klisjè det høres ut. It’s true!

Å lære om seg selv

Legg igjen en kommentar

