Når hodet sier stopp

Jeg har et utrolig godt og velsignet liv! Jeg har det bra. Men, jeg har opplevd over en lengre periode nå at hverdagen har blitt for mye å takle. Jevnlig har jeg hatt «breakdowns» hvor jeg opplever det samme om og om igjen, nemlig at det er et kaos i hodet og tankene mine. Vi skal være så effektive, flinke, og PÅ, hele tiden. Det er så mange områder man skal strekke til på. Jeg skal ikke gå så altfor dypt inn på det, men jeg har fått råd fra flere, og vet at nå må jeg gjøre noe praktisk, ellers så blir jeg utbrent.. Sånn som så mange andre i vårt samfunn desverre blir. Men her gjelder det å handle før det er for sent. Jeg har gitt fra meg Life-leder rollen (men jeg fortsetter å gå i gruppen), fordi det tok så ekstremt mye energi i tankene mine. Det er sånn min personlighet er, jeg tenker på alle mulige folk og venner hele tiden, jeg klarer ikke legge tankene fra meg, fordi jeg bryr meg mye om de rundt meg. Jeg føler det er mitt ansvar å ta initiativ til alle vennene jeg har, men jeg klarer ikke stille opp så mye som jeg ønsker. Jeg får kommentarer om at jeg er så travel hele tiden og ikke har tid, men sånne kommentarer bryter meg ned! Jeg ønsker jo ikke å være en utilgjengelig person for vennene mine, men jeg klarer ikke være med på alt som skjer, selv om jeg skulle ønske jeg kunne det. Jeg må lære meg å ikke fylle timeplanen min, jeg må lære meg å si nei, jeg må akseptere at jeg trenger å roe ned. Hver gang jeg får disse «breakdowns’ene» så frister det å bare grave meg under dynen, være sliten, sove og bare ligge der. I samfunnet vårt er ekstrovert idealet: man skal delta på alle arrangementer, være engasjert i organisasjoner, bli med på alle festene, jobbe, trene, studere, gi hundre prosent av seg selv når man er i sosiale sammenhenger, osv osv. Desverre preger denne kulturen kirken som jeg går i også. Det er alltid tempo tempo, masse greier hele tiden.. Det føles ikke som om det er «lov» å ta det litt roligere. Jeg er høysensitiv og jeg kan ikke være det idealet tilsvarer. Jeg klarer det ikke. Nå har jeg skrevet i avtaleboken min «megtid» på diverse dager hvor jeg ikke skal lage planer. Skal såklart henge med venner, men jeg skal holde det til maks to avtaler per uke (har jo Life gruppe og søndagskirke hver uke i tillegg). Jeg må kjenne mine begrensninger og ta vare på meg selv. Det går jo faktisk fysisk utover kroppen min, det er mye derfor jeg er så sykt anspent i nakke og rygg hele tiden. Jeg liker ikke å være egoistisk, men om jeg er litt ego-sentrisk så får det bare være sånn. Jeg vil ikke bli syk, jeg må ta tak før det er for sent. Så there it is. Ærlig og greit! Sånn har jeg det for tiden. Men jeg tror oppriktig at det kommer til å gå bra, men da må jeg gjøre noen endringer.

Når hodet sier stopp

2 kommentarer om “Når hodet sier stopp

  1. Charlotte L :) sier:

    I dagens samfunn blir man sett på som egoistisk hvis man setter av tid til seg selv og setter sine egne behov foran andre sine. Dette er bare tull, syntes jeg! For tingen er den at hvis ikke du selv og dine egne batterier er fulladet, som du lader ved å prioritere deg selv og dine behov, så har du ingenting å gi til andre! Du er nødt til å ta vare på deg selv Silje, det er ikke din jobb å sørge for at verden går sin gang – og det tror jeg du vet! I’ve been there done that med den utbrentheten og det er ikke noe gøy. Gjør noe godt for deg selv hver eneste dag, så holder du deg på beina og kan klare å gi litt av overskuddet du da har til oss andre som er så heldig å få vandre i ditt nærvær. Du er en fantastisk person og en venn som er mer enn gull verdt – jeg unner deg alt godt og litt egentid eller selvpleie i hverdagen er et totally must for å overleve ❤️

  2. Adriana sier:

    Kjære Silje<3 så trist å høre at du føler deg på grensen til utbrent. du fortjener virkelig å sette dine egene behov til egentid først, alle virkelige venner vil forstå at det er viktig for deg🙂 Du er utrolig flink som klarer å stå på, men håper som du sier at du ikke brenner deg ut på det. Du er flink nok og god nok akkurat slik som er:) Ønsker deg alt godt❤ håper å se deg om ikkje for lenge❤ love uuu

Legg igjen en kommentar

