Opptur

Denne helgen har vært innholdsrik! Flere ting har vært skikkelig opptur for meg. Det ene er at jeg har fått litt boost på det sosiale i kirken. Jeg har over en lengre periode syntes at det er ganske vanskelig med det sosiale i et så stort fellesskap. Det var faktisk tre søndager siden sist jeg var på et Salt19 møte, mye fordi jeg har blitt sliten bare av tanken på det, desverre. Det skal jo ikke være sånn! I dag var det skikkelig kjekt å være der. Var der til de måtte «hive oss ut»! Også hadde jeg med en venn i dag som ikke har vært der før. Det er veldig fint å ta med seg venner.

Trivsel i menighetsmiljøet er viktig. Jeg synes det er flere ting som kan være utfordrende på det sosiale aspektet, spesielt at det er så mange folk (rundt to hundre på et møte) og det er ikke lett å komme inn i «kjernen.» Det er jo i kjernen at «alt» skjer og «alle de kule folka» er. Men jeg har slått meg til ro med at jeg ikke kommer til å være en del av kjernen. Jeg har veldig mange gode vennskap utenom kirken, som jeg ikke ville byttet ut for noe i verden. Derfor har jeg heller ikke spesielt behov for å trenge meg inn i det sosiale miljøet, det har jeg rett og slett ikke kapasitet til, siden de vennene jeg har fra andre kretser er viktig for meg å bruke tid sammen med. Men likevel har det noe å si for trivselen og tilhørighetsfølelsen til menigheten når jeg kommer på møte. Det var jo derfor jeg var så innstilt på å bli med på hytteturen for to helger siden. Det har føltes som en kamp om hva jeg skal prioritere og investere i, og hva jeg har kapasitet til. Jeg har vært ganske forvirret og følt meg til tider helt utilstrekkelig.. Så derfor var det utrolig deilig å kjenne i dag at jeg føler tilhørighet på det sosiale planet, og at det tar tid å bli kjent med folk. Det kommer sikkert ikke til å slutte å føles vanskelig noen ganger, men det er likevel en opptur som jeg virkelig trengte. Håper det fortsetter i den retningen, og håper at jeg klarer å slappe litt mer av fremover. Jeg vet jo at jeg ikke går i kirken bare for min egen del, men også for å bygge et inkluderende fellesskap. Vi lærte utrolig mye om «menighetsbygging» på Substans. Man er der for andre enn bare seg selv, og det er en god holdning å ha. Samtidig må man huske å ta vare på seg selv.

Opptur

Legg igjen en kommentar

