Tren hjertemuskelen

På mange måter synes jeg vi lever i en overfladisk kultur. Det er så mye fokus på ytre ting, som materialisme, utseende, trening, kosthold og velvære. Som om grønnsaksjuicer, styrketrening, shoppingturer til London og en cardigan fra Acne er det vi skal strebe etter?

I alle magasiner, aviser og blogger finnes det oppskrift etter oppskrift på hvordan få en fit, trent, fin og sunn kropp. Hvorfor er vi så sinnsykt opptatt av å bare trene vår fysiske kropp? Hvorfor er det ingen fokus på å trene opp «indre muskler» som holdningene våre, for eksempel generøsitet og forståelse. Hvorfor finnes det ingen daglig fokus på dette? Jeg er hundre prosent for trening. Trening gir (bør gi) overskudd og glede. Min selvtillit, selvfølelse og humør er helt ærlig noen hakk bedre når jeg er i en god treningsperiode, som virker positivt både på meg selv og på andre, og det er jo bra! Men, jeg vil stille et spørsmål: hva med å trene det som er på innsiden?

Det vokser frem en enorm selvdyrkelse i vårt samfunn. Alt handler om det ytre livet: at vi ser bra ut, har en god utdanning og jobb, tjener (mye) penger, får mange ‘likes’ på sosiale medier, og rett og slett at vi ser flott og attraktiv ut på papiret. Men det er ikke antall treningsøkter eller antall ‘likes’ folk kommer til å huske om oss. Folk vil huske deg for ditt nærvær, hvordan du behandlet dem og fikk dem til å føle seg (oppløftet eller nedbrutt?). Hvis vi bare har fokus på våre egne individualistiske mål for å tilfredsstille egne behov lever vi til slutt i vår egen lille boble med null interesse for et fellesskap. Hva slags mennesker blir vi da?

Jeg tror vi trenger hverandre. Jeg tror vi må se forbi vår egen selvopptatthet og bli mer oppmerksom på å trene hjertemuskelen vår. Vi burde strebe etter å bli personer som tar seg tid til andre, er tålmodig, ydmyk, sterk, som elsker og som tilgir. Det er mye mer verdt enn det perfekte antrekket, den perfekte jobben og «the picture perfect life».

Det å være ekte er en av mine aller største verdier, og derfor tenker jeg mye over disse tingene. Det ironiske er at jeg lever jo i dette selv, men jeg vil likevel forsøke å jobbe imot alt fokuset på det ytre! Og den beste måten er å bli mer opptatt av hva som er på innsiden enn det som er på utsiden. Hvem du er, ikke bare dine prestasjoner.

Tren hjertemuskelen

6 kommentarer om “Tren hjertemuskelen

  1. Charlotte Aa sier:

    Dette var skikkelig bra skrevet Silje. Er veldig sant det du sier. Livet er så mye mer enn det ytre.

  2. Charlotte sier:

    Jeg har lest dette innlegget et par ganger nå, og jeg skytes rett og slett det er kjempe bra skrevet! Du er flink til å sette ord på viktige og dype temaer og tanker! 🙌

Legg igjen en kommentar

