Jeg har stridd den gode strid, jeg har fullført løpet, jeg har bevart troen.

Rektor Daniel har pratet mye om dette bibelverset (Andre Timoteusbrev 4: 7) de siste dagene på bibelskolen. Da jeg kom hjem i går natt etter avgangsfesten gikk verset på repeat i hodet mitt, og det var det aller første jeg tenkte på da jeg våknet i dag.

Det føles utrolig godt å ha fullført dette året på Substans, å ha stridd den gode strid, og bevart troen. Det føles likevel så rart. Rart at jeg ikke lengre skal dra til Kalfaret hver morgen, ta heisen opp til femte etasje, gå inn i rommet og høre lovsangsmusikk på høytallerne. Møte varme smil og omtenksomme klemmer. Le av dårlige vitser, stå i evig lang do-kø i pausene, klappe til HVER eneste ting som blir sagt, spise lunsj sammen på langbordet, lukte nytraktet kaffe, høre folk som jammer på gitar og piano. Dele liv, dele hverdag, dele utfordringer, dele tårer, dele glede. Be sammen. Reflektere sammen. Inspirere hverandre. Det er ikke rart at Daniel tok til tårene på sin siste undervisningsdag i Efeserbrevet. Det vi har opplevd og delt sammen på Substans dette året er helt uerstattelig.

Å forklare hva dette året har betydd for meg klarer jeg faktisk ikke. I august var jeg spent og forventningsfull, men målet av å fullføre og synet av hva jeg skulle sitte igjen med, var så langt der framme, og fjernt for meg. Nå er jeg her, ti måneder senere, og sitter igjen med så mye mer enn jeg noensinne kunne håpet og drømt om. Det er uendelig verdifullt å invistere et helt år i Gud og i seg selv. Jeg føler at Gud har knust meg i tusen biter, for å gjennopprette alt som var mørkt, og reise meg opp igjen. For at jeg skal kunne leve i det livet som er det eneste sanne liv. «Derfor, om noen er i Kristus, er han en ny skapning. Det gamle er forbi. Se, alt er blitt nytt.» Andre Korinterbrev 5:17.

Jeg har stridd den gode strid, jeg har fullført løpet, jeg har bevart troen.

Legg igjen en kommentar

