II. Den Hellige Ånd

Mitt andre punkt som jeg gjerne vil dele av det som har vært spesielt lærerikt på Substans, er Den Hellige Ånd.

Johannes Evangelium 14: 16-17
«Og Jeg vil be Faderen, at Han skal gi dere en annen Talsmann, for at Han skal bli hos dere til evig tid. Sannhetens Ånd, som verden ikke kan få, siden den verken ser Ham eller kjenner Ham. Men dere kjenner Ham, for Han blir hos dere og skal være i dere.»

I dette bibelverset snakker Jesus om Den Hellige Ånd. For meg har det lenge vært litt vanskelig å få grep på Den Hellige Ånd, og det har vært noe nesten litt mystisk og diffust. Dette året har jeg forstått mye mer av hvem Den Hellige Ånd er. Den Hellige Ånd er Gud i sin kraft virksom her og nå, i vår hverdag og i vår verden i dag. Det er derfor det skjer mirakuløse helbredelser i vår tid (ja, det skjer faktisk utrolig mange helbredelser rundt i verden som ikke kommer fram i media). Dette er Guds kraft gjennom Den Hellige Ånd.

Apostlenes Gjerninger 1: 8
«Men dere skal få kraft når Den Hellige Ånd kommer over dere. Og dere skal være vitner om Meg i Jerusalem, og i hele Judea og Samaria, og helt til jordens ende. 

Det finnes så innmarig mange aspekter av Gud som er tilgjengelig for kristne. For meg har en helt ny arena av Gud blitt åpenbart gjennom Den Hellige Ånd. Gud ønsker at vi skal ha et åndelig liv og en åndelig relasjon med Ham. Det er på denne måten at vi som kristne kan leve tett på Gud. Vi kan, uansett omstendigheter og følelser, be Gud om en indre kraft, og vi vil få det. Det er helt utrolig hvor stor forskjell dette har hatt for meg i de siste månedene. Det har preget mitt bønneliv og styrket min relasjon til Gud, og vært avgjørende i min modningsprosess som kristen.

Den Hellige Ånd ønsker oss bare gode ting, og vil hjelpe oss og utruste oss med det vi trenger for å møte utfordringer i hverdagen.

2. Korinterbrev 1: 22
«Han har beseglet oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter.»

II. Den Hellige Ånd

Legg igjen en kommentar

