Substans 2013

Av en eller annen grunn har jeg skrevet ekstremt lite på bloggen om hva jeg faktisk har lært på bibelskolen Substans dette halvåret. Så jeg tenkte å ta noe i grove trekk. Jeg sitter igjen med utrolig mange tanker, spørsmål, svar, opplevelser og ny kunnskap, som er umulig å få plass til i et simpelt lite blogginnlegg!! Så jeg prøver å skrive kort om litt av prosessen dette semesteret.

For å være helt dønn ærlig tok det litt tid før jeg merket at det skjedde noe i meg. Det tok faktisk et par måneder for meg å «myknes opp.» Ja, det går faktisk an å gå på bibelskole et helt år uten å la det prege livet sitt! Derfor man gjøre noe aktivt selv. De første månedene hadde jeg åpne ører, men ikke åpent hjerte. Det er helt nødvendig å åpne hjertet for å la seg bli utfordret. Dette er vanskeligere enn man tror! Iallefall etter man har vært i en slags «dvale» som student i tre år på Universitetet. Vendepunktet mitt var etter USA turen min i oktober – da var det liksom noe som skjedde.. det var nesten som om et skjold rundt hjertet mitt ble brutt gjennom og jeg begynte å lytte med hjertet. Hva mener jeg med det? Jo, jeg mener at det jeg hører blir noe jeg gjør, eller i det minste ønsker og streber etter å gjøre.

Etter tre år og et hjem i tre ulike byer; Bergen, Trondheim og Chicago, ble troen min noe som jeg plasserte ved siden av meg i stedet for foran meg, likestilte den med andre viktige ting, og i noen perioder rett og slett la på hyllen.. i alle disse årene visste jeg om Guds sannheter, men det ble liksom bare èn av flere stemmer i mitt liv. På en eller annen måte ble jeg lost i havet av denne forbrukerkulturens jag etter selvbehag, påvirkning av sosiale medier og min egen travle og superviktige timeplan… I møte med denne helt totale ville tilstanden i vår kultur som forteller oss hva vi skal gjøre for å oppnå suksess, hvordan vi skal kle oss for å se bra ut, hva vi må kjøpe, hva vi skal bruke tiden vår på, hvor ofte vi skal trene, hva vi skal spise, hva vi bør utdanne oss til, og hvilke mennesker som har større verdi enn andre, – ser jeg en ubegripelig stor Gud som ønsker at vi skal elske vår neste som oss selv.  — Det bryter jo med alt vi kjenner til og omgir oss med. Og jeg tenker «dette er annerledes, dette er det som er ekte, jeg vil være med på dette!» For dere… dette handler om mye mer enn oss selv. Å tjene andre. Ordet «tjene» burde ikke bli knyttet til noe negativt eller ufrivillig. Å tjene er å gi uten å forvente noe tilbake. Da mener jeg ikke nødvendigvis å gi penger, men det å gi omsorg, og gi av sin egen tid. Dette budskapet er så sykt sterkt og så vanvittig kontrast fra vårt samfunn!! Dette er Guds budskap til oss. Det handler om alle mennesker! Mennesker som vi møter i hverdagen, helt alminnelige folk, men også de som er vanskeligstilte og som trenger hjelp.

Gjennom dette halvåret har jeg vokst tettere på Guds ord. Gud har vist meg hvor sentralt det å tjene er i det kristne liv. Jeg har gjort meg noen tanker om hvordan dette ser ut i praksis, og kan skrive mer om dette senere. I tillegg har jeg lært utrolig mye annet om ulike emner, men dette er altså det store bildet som jeg sitter igjen med etter et halvt år. Jeg kunne seriøst skrevet side opp og side ned, men det blir for mye for denne gang. Sparer det heller til senere! =)

Substans 2013

4 kommentarer om “Substans 2013

  1. Charlotte :) sier:

    Jeg tror kanskje ikke du helt vet det selv, men du inspirerer meg (og andre vil jeg tro!!) med de tankene, ideene og ordene du deler! Jeg syntes det er så herlig å lese det du skriver, og begynner ofte å reflektere over det og relaterer eller ser det ofte opp mot hva jeg selv mener og tenker. Du «lader» eller legger på en måte opp til videre- og ettertanke/diskusjon, og det syntes jeg er fantastisk! Du er kjempe flink å skrive og påvirke, uten å virke påtrengende eller prøver å «prakke på» (jeg tror du vet hva jeg mener med det siste :p ) Jeg er så glad for at du er en av mine beste venninner, du er virkelig verdifull❤

    1. Nina Julianne sier:

      Må si meg enig!
      Satt igjen med samme følelsen, også er du så utrolig flink til å skrive og formulere tankene dine🙂

    2. Tuusen takk for en så utrolig fin tilbakemelding, Charlotte! Det gjør meg veldig glad å høre at jeg kan inspirere til videre tanker og refleksjoner. Jeg elsker jo å dele med andre det jeg tenker, så det er godt at det kan påvirke på en bra måte! Setter sånn pris på at du skriver kommentarer!!🙂 Jeg er veldig glad for at du er en av mine beste venninner også😀 <3<3 Iloveyou

Legg igjen en kommentar

