Praksis i Kafe Lazarus

Jeg har ikke skrevet så mye om hva vi egentlig gjørSubstans bibelskolen. En av tingene er praksis. Vi skal ha praksis i enten vår egen menighet/kirke eller gjøre andre tjenester. Da jeg fikk høre om muligheten til å jobbe på Kafe Lazarus (i Bergen sentrum) måtte jeg gripe sjansen. Kafe Lazarus er en kafe for rusmisbrukere som blir arrangert fredagskvelder annenhver uke. Den drives av Blåkors, og mange frivillige. I dag for eksempel, var vi ca 14 frivillige som møtte opp, og syv stk av oss dro opp til Nygårdsparken. Nygårdsparken er området i Bergen hvor veldig mange rusmisbrukere oppholder seg og får tak i narkotika. Hovedsakelig går vi en liten gjeng opp der (i ca en times tid) for å høre om noen av rusmisbrukerne vil komme på åpen kafe de neste timene og få gratis pizza og kaffe. Så tar vi med så mange som mulig når vi skal ned til kafeen igjen. Der serverer vi mat, lytter til dem, prater litt, synger salmer, informerer om rehabiliteringsmuligheter, hjelper de til å finne et sted om de vil det, og til sist ber vi en bønn for dem som ønsker det.

Å gå inn i Nygårdsparken kan av og til oppleves som å trå inn i en helt annen verden. Mange bergensere har gått gjennom parken en eller annen gang, men da går man gjerne fort forbi mens man prøver å unngå blikk-kontakt med de som selger eller de som kjøper. Det er noe helt annet å gå inn i parken med hensikten av å møte dem. Du ser dem. Du ser hvordan en fredagskveld er for disse menneskene. Hvor stor kontrast det er i forhold til alle de glade folkene i Bergen sentrum som skal ut på byn og kose seg. Plutselig ser du noen rett foran deg som setter en sprøyte i kroppen, og du må holde ansiktsmasken og tårene tilbake. Dette er realiteten. Det kommer som et slag i trynet. Jeg har bare vært der to ganger nå, men det har allerede satt spor i meg.

De siste årene har jeg merket at Gud har gitt meg et hjerte for mennesker som har falt utenfor samfunnet, spesielt rusmisbrukere eller kvinner som er ofre for sex trafficking. Jeg er veldig glad for muligheten til denne typen praksis dette skoleåret. Det er virkelig utenfor min comfortzone, men jeg tror at Gud vil vise meg veldig mye, spesielt hvor stort Hans hjerte er for disse menneskene.

Praksis i Kafe Lazarus

Legg igjen en kommentar

