Musikkåret 2012

Noe av det aller beste med dette året har vært musikken. Mange av mine største favoritter kom ut med ny plate som virkelig har lyst opp min hverdag. Her kommer mine topp 10 av nye album som jeg har hørt mest på i år.

1. Mitt aller største favorittalbum dette året må være Halcyon av Ellie Goulding. Grunnen er rett og slett at musikken treffer meg midt i sjelen, og har betydd mye for meg denne høsten. Musikken er så fengende, og samtidig så utrolig vakker. Vokalprestasjonen er helt nydelig og tekstene er dype. Ellie har satt et tydelig personlig preg på låtene som åpenbarer en sårbar side ved henne – men det er nettopp det som gjør albumet så sterkt. Et finere album skal man lete lenge etter. Har du ikke hørt det ennå har du virkelig noe å glede deg til. Spotify: Ellie Goulding – Halcyon

2. Andreplass går til albumet Babel med Mumford & Sons. Dette er et band som gir alt på hver eneste låt. Folk rock på sitt beste. Det er så bra!!! Konsert med disse er noe jeg virkelig håper jeg får oppleve. Albumet er en fryd å lytte til. Det har en nydelig kraft. Alle 15 låtene er fantastiske, men hør gjerne på Lover’s eyesWhere are you now og Hopeless wanderer. Spotify: Mumford & Sons – Babel

3. Tredjeplass går til Beach House og allumet Bloom. Det er ingen hemmelighet at jeg har falt fullstendig for deres indie- og dreampop musikk, og helt unike lydbile. Det var helst i vår og sommer jeg hørte på dette albumet. Wishes og Wild MÅ du høre. Denne musikken er inspirerende, spesiell og genial! Spotify: Beach House – Bloom

4. Lana Del Rey med Born to Die. Dette albumet var konstant på replay da jeg bodde i Chicago i vinter/vår. Albumet oser av American pride, og deilige rytmer og melodier. Det er akkurat denne blandede sjangeren av pop, med både stil og attitude, som jeg elsker. Den kjente Video Games er den fineste og beste låten, men albumet har utrolig mange andre gode låter å by på. Gleder meg til konserten i april!!

5. Scars & Stories med The Fray. Også et album som jeg hørte veldig mye på da jeg bodde i Chicago. Med tanke på at jeg var på konsert med dem i Chicago, og kan alle sangene utenat (jeg  alltid synge med!), er det kanskje ikke så rart at jeg har blitt veldig glad i dette albumet. Det er så nydelig, og oser av kjærlighet og varme. Noe av det jeg liker best er at alle låtene bygger seg opp slik at refrenget er høydepunktet. Hvert refreng er skikkelig fengende, og det er den største grunnen for at jeg alltid synge med, haha. Spotify: The Fray – Scars & Stories

6. Departure Songs med Hammock. Jeg tviler på at et vakrere album enn dette ble utgitt i 2012. Et stykke kunst. En helt annen verden. (Let’s kiss) while all the stars are falling down er favorittlåten, den er helt rå. Spotify: Hammock – Departure Songs

7. Valtari med Sigur Ros. On the second thought, dette albumet kan kanskje slå Hammock med vakreste album av 2012. Jeg ble så utrolig glad da jeg fikk vite at Sigur Ros skulle komme med nytt album i år (bandet har jo hatt pause). Ord kan liksom ikke beskrive musikken, men vakkert er kanskje det beste. Varúð og Rembihnútur er de fineste låtene. Spotify: Sigur Ros – Valtari

8. Lion’s Roar med First Aid Kit. Hvem kan ikke like denne svenske duoen? Dette albumet ble spilt på ipoden min i sommer. Nydelige vokaler til å få frysninger av, og melodier som varmer hjertet. In the hearts of men og Emmylou er de fineste låtene. Spotify: First Aid Kit – The Lion’s Roar

9. The 2nd Law med Muse. Selv om jeg er mye mer glad i de tidligere albumene til Muse, så har jeg hørt en del på det nye nå i høst og må si at det inneholder noen godbiter. Dette bandet er et av de mest talentfulle som finnes der ute, og har laget noen av de aller beste låtene som eksisterer. Animals, Madness og Panic station er favorittlåtene mine på det nye albumet. Spotify: Muse – The 2nd Law

10. Gossamer med Passion Pit. Dette albumet var en uventet positiv overraskelse. En blanding av indie, synth og alternativ. I’ll be allright, Cry like a ghost og Take a walk er levende eksempler på hvorfor dette albumet fortjener en plass på listen min. Spotify: Passion Pit – Gossamer

Musikkåret 2012

Legg igjen en kommentar

