A Separate Peace


I Bulgaria leste jeg en roman av John Knowles, A Separate Peace, som ble utgitt i 1959. Den handler om noen unge amerikanske gutter som går på boarding school under årene i 2. verdenskrig. Hovedpersonen sin bestevenn sier gang på gang at det ikke finnes noe krig. Boken handler på en måte om ens inner struggles and battles og ikke nødvendigvis ute på slagmarken. På slutten av boken skal hovedpersonen være soldat i krigen, men han har allerede vært i krig – med seg selv på skolen. Der var hans fiender (eller var de egentlig det?) og krigen han måtte kjempe. Mesteparten av sidene i boken er all about forholdet mellom hovedpersonen og bestekompisen, og at hovedpersonen føler at de to er den samme, men at begge ikke kan eksistere. Den viser menneskets onde side, men på en sårbar og sympatetisk måte. Dette er en perfekt bok for en engelsk student som meg å analysere. Kunne skrevet en hel paper on it og sagt så mye om den på bloggen, men da røper jeg jo hele plottet. Det er en vakker bok. Kanskje ikke ideelt å lese for en som ønsker fart og spenning, men heller til den tålmodige leser som verdsetter engelskspråket og detaljer i det små. Det var noen avsnitt jeg ble så rørt av at jeg begynte å grine. Tror det er fordi jeg har lært meg å lese litt sånne type bøker på studiet mitt. Er ganske sikker på at jeg ikke satt pris på denne boken med mindre jeg studerer det jeg gjør. Vil dele et avsnitt av den på bloggen seinere.

A Separate Peace

Legg igjen en kommentar

